Nyheter - Marshall Motorsport

Nyheter - Marshall Motorsport

Marshall Motorsport

Tilbake til Web-sidene til Marshall Motorsport.


Følg oss på Facebook!



Ta gjerne kontakt med oss på e-post:
Thomas Marshall
eller
Thomas Hårajuvet

Sesong-avslutning!

RacingNM 2013 - GT4BPosted by Thomas Hårajuvet 21 Sep, 2013 08:59:08

Mandag 16.sept 2013

Vi er på vei vestover Hardangervidda og ute laver snøen ned. Racing-sesongen 2013 er over og vinteren kan komme.

Vi har planer for vinteren – og for neste sesong. Vi trenger mer motor, mer skyv i de rette partiene. I svingene sitter Polo’n som et skudd, og vi har i helgen opplevd å kjøre forbi biler i klassen over oss – i yttersving!

Siste NM-runde ble i helgen avholdt på Vålerbanen. Det ble vår tredje løpshelg, og resultatet ble akkurat den gjennomføringen vi håpet på!

Det har ikke vært så store forberedelser til denne racing-helgen som sist da vi måtte utbedre en del karosseriskader etter rundvelten på Våler i mai. Vi har skiftet oljemerke – LiquiMolly sponser oss med olje – og gjort noen endringer på hjulstillinger og set-up. Etter tips fra andre førere har vi endret oppsettet fremme til 1 grad toe out. Camber beholder vi slik vi erfarte det var best på forrige trening. I tillegg har vi byttet ut en utslitt bærekule på høyre side fremme. Med bakgrunn i ønske om bedre forhold mellom vekt og effekt har vi fått lettet bilen noe før avreise. Vi vet at vi har god margin ned til minimumsvekten, så vi har nå byttet ut glasset i alle ruter til Lexan Polykarbonat – med unntak av frontrute som er original laminert glass. Bakluken er også slanket ned en god del vha vinkelkutter.

Vi reiste østover torsdag like etter jobb og ankom Støa Camping, Braskereidfoss, rundt midnatt. Det er spenning og forventning å spore blant «besetningen» og ila turen over fjellet defineres målet for helgen; fullføre 3 finaler og slå vår tidligere bestetid fra i mai. Vi vil gjerne komme under 1:10.0 i rundetid.

Tidlig oppe fredag morgen og kjører inn i depot-området allerede klokken 07. Vi får plass sammen med Rune som er kommet med sin Renault Clio V6 og rigger opp depotet vårt. Klokken 11 har vi sjekket inn og gjennomført teknisk kontroll også. Ingen kommentarer på det tekniske, støymålingen ble 90 dB og vekten er 944kg inkludert fører og full tank.

Banen åpner kl 13 og vi er blant de første bilene utpå. Hele fredag er satt av til trening med ca 10 minutters pass. Vi starter på treningsdekkene våre, Silverstone FTZ slicksdekk, og åpner med noen rolige runder. I andre heat får vi litt bremsetrøbbel i sving 7 når pedalen når gulvet uten særlig bremseeffekt. Etter et kort stopp i depot hvor vi får luftet bremsene er vi i gang med tredje treningspass. Farten og motet har økt, og i S-sjikanen kommer venstre hjulet litt langt ut på kerbs’n med punktering som resultat. Inne i depotet igjen bytter vi til løpsdekkene da vi ikke har tatt med oss reserve slicksdekk.

Nytt treningspass. Bilen kjennes bra, men temperaturen på fordekkene kryper noe høyt med det høyre som varmest på 83 grader. Vi tar en prat med André Falkenhaug og får tips om å redusere toe out til ca 1/3 av det vi har. Vi får 2 treningspass til etter denne justeringen, og rundetidene kryper ned mot 1:10.6. Det er fortsatt ikke raskere enn sist vi var her – kommer vi til å klare å presse oss under 1:10.0 ?

Kvelden går med til å skifte olje og preparere dekk. Vi skraper dekkene for «brukt» gummi slik at grepet skal være optimalt i morgen på tidskvalifiseringen.

Vår gode nabo, Rune, tilbyr oss å sove i lastebilen hans, så da slipper vi å slå opp telt for natten.

Lørdag kommer med overskyet, men tørt vær. Idet vi lufter bremsene oppdager vi at høyre bærekule har forskjøvet seg noe og låseringen har hoppet av. Det blir en rask reparasjon før warm-up klokken 09.

En time etter warm-up avholdes førermøtet, og i mellomtiden oppdager Marshall at bærekulen igjen har flyttet på seg. Allerede idet Thomas er tilbake fra førermøtet er låseringen til bærekulen sveiset fast og alt er montert igjen. Alt er klart for tidskvalifisering!

Kvalifisering er ett heat på 15 minutt som kjøres i samme klasseinndeling som selve løpene. I vårt heat er det relativt stor forskjell på raskeste og seneste klasse når GT3, GT4 og debutantklasen GT4B kjører sammen. I vår klasse konkurrerer vi mot en Chrysler Neon som gjorde det veldig bra på Rudskogen sist og en Ford Escort som vi ikke har kjørt mot før. På tross av at vi blir tatt igjen med noen runder av de raskeste bilene i GT3 får vi kjørt mange runder uten trafikk og finner en god rytme og flyt. Rundetidene kryper nedover, og Crew Chiefen jubler i pit lane når det ender på 1:09.412 – ny team beste rundetid på Vålerbanen! i startrekkefølgen blir vi da liggende som andre GT4B-bil foran Escort’n og faktisk også med en GT4 bil bak oss. Den raskeste GT4B-bilen ligger 3 plasser foran oss da han kjører et par sekund raskere per runde.

Det er en ryddig og god start på finale 1 og vi får lenge kjempet med to av bilene i klassen over oss. Føreren av en Audi 80 får nyte synet av den gule hekken vår et par runder etter at vi klarer å passere i yttersving i den samme svingen vi kjørte ut og rullet i mai. Han klarer å presse seg forbi oss igjen på langstrekket langs pit lane, men ikke lenge etter er vi i hekken på en BMW i GT4-klassen. I inngangen til sving 4 bremser vi oss inn på BMW’n og passerer ham på innsiden. Vi holder ham bak en runde før han smetter seg forbi igjen. Vi er flere ganger oppe og presser ham, men han har større krefter å bruke på langstrekkene, så vi blir liggende bak. Resultatet etter 10 runder blir 2.plass i klassen, en euforisk fører høy på kroppens eget speed og en overlykkelig Crew Chief Marshall!

Det er stor stas å gå på pallen og ta imot pokalen på premieutdelingen lørdag kveld, men vi samler oss raskt omkring arbeidsoppgavene igjen; bilen må klargjøres for de to siste løpene neste dag.

Natt til søndag regner det mye på Våler, og værmeldingen for dagen er høyst usikre. De fleste team og førere stirrer undrende opp i skylaget og vurderer hvilke dekk de skal velge, men for oss spiller det liten rolle. Enhetsdekket i klassen vår kan kjøres på både vått og tørt føre.

Warm up kjøres mellom klokken 10 og 11 og friksjonen er skiftende ute på banen. Noen steder er våtere og glattere enn andre.

Banen er stengt mellom kl 11 og 13 pga helligdagsfred, så da har vi god tid til å ta imot foreldrene til Marshall som er kommet fra Krokstadelva for å være publikum i dag. Etter en god lunsj i kafeteriaen rusler de rundt i depot; tar inn atmosfæren og utforsker biler. Det er mange løp i de ulike klassene hele dagen, så de får oppleve ulike typer racing. Vi synes det er veldig gøy å få «heia-gjeng» på tribunen når vi skal kjøre!

Etter helligdagsfreden er det klart for finale 2. Vi får en god start og er helt oppe på siden av lederbilen i klassen vår. Dessverre blir det vel trangt i de første svingene og vi detter bakover i feltet. Vi holder god kontakt med den samme BMW’n gjennom første runde, men i sving 1 i runde 2 blir iveren større enn friksjonen på bakhjulene og det blir full stopp på tvers av banen. Vi klarer ikke å kjøre inn igjen det tapte og avslutter på samme plassering som i finale 1. Vi er godt fornøyd, for vi har flere gode rundetider i nærheten av vår beste tid fra kvalifiseringen.

Hittil i helgen har det gått med ca 40 liter bensin, så det er på tide å fylle en liten skvett før siste finalen. Det finregnes litt på forbruk og antall runder, så vi fyller ikke mer enn vi føler vi må ha.

Finalene går slag i slag utover dagen, og etter at Historisk Racing (veteranbiler), Corsa Italiana (italienske biler) og Formel Basic har kjørt sine runder, er det tid for vår siste finale for sesongen. Vi starter som siste bil, da Ford Escort’n i klassen vår ikke stiller pga tekniske problemer. Vi smetter forbi den blå BMW’n i starten, men han kommer raskt tilbake og passerer oss i sving 3. Vi fullfører finalen og får med det vår tredje 2.plass og totalt 3.plass i NorgesCupen!

Vi er kjempefornøyd med sesong-avslutningen – spesielt i lys av den dramatiske debuten vi opplevde på Våler i mai. Vi har sprengt flere grenser i helgen, blant annet ny team-beste rundetid og max speed på 151,7 km/t!

Før premieutdeling får vi pakket ned alt utstyret og lastet Polo’n på hengeren. Det er bare å ta i mot pokalene, heder og ære og sette seg bak rattet på Caravellen. Regnet øser ned idet vi starter på hjemreisen. Første etappe går til Krokstadelva hvor gryteretten står og putrer og venter på oss.

Med høsten og vinteren kommer ønsket om å forbedre bilen – vi trenger som sagt mer kraft, og nå blir fokuset å finne ut av hvordan; bygge om eller kjøpe ny motor? Følg med på våre Nyhetssider utover høsten, så får vi se hva som skjer…

T&T

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.