Nyheter - Marshall Motorsport

Nyheter - Marshall Motorsport

Marshall Motorsport

Tilbake til Web-sidene til Marshall Motorsport.


Følg oss på Facebook!



Ta gjerne kontakt med oss på e-post:
Thomas Marshall
eller
Thomas Hårajuvet

Fjord Motorpark - et motorsport-eventyr på Vestlandet?

RacingNM 2013 - GT4BPosted by Thomas Hårajuvet 24 Oct, 2013 21:25:49
Søndag 20.okt stilte Per Velde og Arvid Grimstvedt opp på Eikås Motorsenter i Bergen for å informere om prosjektet Fjord Motorpark som planlegges bygget på Karmøy.
Dersom alt klaffer og anlegget blir noe tilsvarende de planer og skisser som foreligger vil vi i Bergen ha kun 3 timers kjøring til et komplett motorsportanlegg som tåler sammenligning med de beste i Norden. Det planlegges baner for motorsport på både 2 og 4 hjul, asfalt og grus samt luftsport og sykkelsport.
Vi gleder oss til å følge med videre - ila vinteren og våren 2014 vil viktige milepæler for prosjektet passeres, og tidligste tidspunkt for åpning er antydet til høsten 2016.

Mvh
T&T

  • Comments(0)//news.marshallmotorsport.no/#post57

Film finale 2

RacingNM 2013 - GT4BPosted by Thomas Marshall 02 Oct, 2013 09:09:30
Da er finale 2 ferdig redigert og klar til å studeres :)
http://www.youtube.com/watch?v=vIL_rnhMADA

  • Comments(0)//news.marshallmotorsport.no/#post56

Filim fra Finale 1

RacingNM 2013 - GT4BPosted by Thomas Hårajuvet 23 Sep, 2013 21:23:02
Dessverre fikk vi ikke filmet finale 1 på lørdagen, da kamera ikke ville samarbeide, men heldigvis fikk vi en filmsnutt fra en av de to bilene vi knivet litt med. Her kan dere se hvordan det ser ut fra bilen bak når Marshall Motorsport gir alt på Vålerbanen...

Sjekk ut på YouTube!!!

  • Comments(0)//news.marshallmotorsport.no/#post55

Sesong-avslutning!

RacingNM 2013 - GT4BPosted by Thomas Hårajuvet 21 Sep, 2013 08:59:08

Mandag 16.sept 2013

Vi er på vei vestover Hardangervidda og ute laver snøen ned. Racing-sesongen 2013 er over og vinteren kan komme.

Vi har planer for vinteren – og for neste sesong. Vi trenger mer motor, mer skyv i de rette partiene. I svingene sitter Polo’n som et skudd, og vi har i helgen opplevd å kjøre forbi biler i klassen over oss – i yttersving!

Siste NM-runde ble i helgen avholdt på Vålerbanen. Det ble vår tredje løpshelg, og resultatet ble akkurat den gjennomføringen vi håpet på!

Det har ikke vært så store forberedelser til denne racing-helgen som sist da vi måtte utbedre en del karosseriskader etter rundvelten på Våler i mai. Vi har skiftet oljemerke – LiquiMolly sponser oss med olje – og gjort noen endringer på hjulstillinger og set-up. Etter tips fra andre førere har vi endret oppsettet fremme til 1 grad toe out. Camber beholder vi slik vi erfarte det var best på forrige trening. I tillegg har vi byttet ut en utslitt bærekule på høyre side fremme. Med bakgrunn i ønske om bedre forhold mellom vekt og effekt har vi fått lettet bilen noe før avreise. Vi vet at vi har god margin ned til minimumsvekten, så vi har nå byttet ut glasset i alle ruter til Lexan Polykarbonat – med unntak av frontrute som er original laminert glass. Bakluken er også slanket ned en god del vha vinkelkutter.

Vi reiste østover torsdag like etter jobb og ankom Støa Camping, Braskereidfoss, rundt midnatt. Det er spenning og forventning å spore blant «besetningen» og ila turen over fjellet defineres målet for helgen; fullføre 3 finaler og slå vår tidligere bestetid fra i mai. Vi vil gjerne komme under 1:10.0 i rundetid.

Tidlig oppe fredag morgen og kjører inn i depot-området allerede klokken 07. Vi får plass sammen med Rune som er kommet med sin Renault Clio V6 og rigger opp depotet vårt. Klokken 11 har vi sjekket inn og gjennomført teknisk kontroll også. Ingen kommentarer på det tekniske, støymålingen ble 90 dB og vekten er 944kg inkludert fører og full tank.

Banen åpner kl 13 og vi er blant de første bilene utpå. Hele fredag er satt av til trening med ca 10 minutters pass. Vi starter på treningsdekkene våre, Silverstone FTZ slicksdekk, og åpner med noen rolige runder. I andre heat får vi litt bremsetrøbbel i sving 7 når pedalen når gulvet uten særlig bremseeffekt. Etter et kort stopp i depot hvor vi får luftet bremsene er vi i gang med tredje treningspass. Farten og motet har økt, og i S-sjikanen kommer venstre hjulet litt langt ut på kerbs’n med punktering som resultat. Inne i depotet igjen bytter vi til løpsdekkene da vi ikke har tatt med oss reserve slicksdekk.

Nytt treningspass. Bilen kjennes bra, men temperaturen på fordekkene kryper noe høyt med det høyre som varmest på 83 grader. Vi tar en prat med André Falkenhaug og får tips om å redusere toe out til ca 1/3 av det vi har. Vi får 2 treningspass til etter denne justeringen, og rundetidene kryper ned mot 1:10.6. Det er fortsatt ikke raskere enn sist vi var her – kommer vi til å klare å presse oss under 1:10.0 ?

Kvelden går med til å skifte olje og preparere dekk. Vi skraper dekkene for «brukt» gummi slik at grepet skal være optimalt i morgen på tidskvalifiseringen.

Vår gode nabo, Rune, tilbyr oss å sove i lastebilen hans, så da slipper vi å slå opp telt for natten.

Lørdag kommer med overskyet, men tørt vær. Idet vi lufter bremsene oppdager vi at høyre bærekule har forskjøvet seg noe og låseringen har hoppet av. Det blir en rask reparasjon før warm-up klokken 09.

En time etter warm-up avholdes førermøtet, og i mellomtiden oppdager Marshall at bærekulen igjen har flyttet på seg. Allerede idet Thomas er tilbake fra førermøtet er låseringen til bærekulen sveiset fast og alt er montert igjen. Alt er klart for tidskvalifisering!

Kvalifisering er ett heat på 15 minutt som kjøres i samme klasseinndeling som selve løpene. I vårt heat er det relativt stor forskjell på raskeste og seneste klasse når GT3, GT4 og debutantklasen GT4B kjører sammen. I vår klasse konkurrerer vi mot en Chrysler Neon som gjorde det veldig bra på Rudskogen sist og en Ford Escort som vi ikke har kjørt mot før. På tross av at vi blir tatt igjen med noen runder av de raskeste bilene i GT3 får vi kjørt mange runder uten trafikk og finner en god rytme og flyt. Rundetidene kryper nedover, og Crew Chiefen jubler i pit lane når det ender på 1:09.412 – ny team beste rundetid på Vålerbanen! i startrekkefølgen blir vi da liggende som andre GT4B-bil foran Escort’n og faktisk også med en GT4 bil bak oss. Den raskeste GT4B-bilen ligger 3 plasser foran oss da han kjører et par sekund raskere per runde.

Det er en ryddig og god start på finale 1 og vi får lenge kjempet med to av bilene i klassen over oss. Føreren av en Audi 80 får nyte synet av den gule hekken vår et par runder etter at vi klarer å passere i yttersving i den samme svingen vi kjørte ut og rullet i mai. Han klarer å presse seg forbi oss igjen på langstrekket langs pit lane, men ikke lenge etter er vi i hekken på en BMW i GT4-klassen. I inngangen til sving 4 bremser vi oss inn på BMW’n og passerer ham på innsiden. Vi holder ham bak en runde før han smetter seg forbi igjen. Vi er flere ganger oppe og presser ham, men han har større krefter å bruke på langstrekkene, så vi blir liggende bak. Resultatet etter 10 runder blir 2.plass i klassen, en euforisk fører høy på kroppens eget speed og en overlykkelig Crew Chief Marshall!

Det er stor stas å gå på pallen og ta imot pokalen på premieutdelingen lørdag kveld, men vi samler oss raskt omkring arbeidsoppgavene igjen; bilen må klargjøres for de to siste løpene neste dag.

Natt til søndag regner det mye på Våler, og værmeldingen for dagen er høyst usikre. De fleste team og førere stirrer undrende opp i skylaget og vurderer hvilke dekk de skal velge, men for oss spiller det liten rolle. Enhetsdekket i klassen vår kan kjøres på både vått og tørt føre.

Warm up kjøres mellom klokken 10 og 11 og friksjonen er skiftende ute på banen. Noen steder er våtere og glattere enn andre.

Banen er stengt mellom kl 11 og 13 pga helligdagsfred, så da har vi god tid til å ta imot foreldrene til Marshall som er kommet fra Krokstadelva for å være publikum i dag. Etter en god lunsj i kafeteriaen rusler de rundt i depot; tar inn atmosfæren og utforsker biler. Det er mange løp i de ulike klassene hele dagen, så de får oppleve ulike typer racing. Vi synes det er veldig gøy å få «heia-gjeng» på tribunen når vi skal kjøre!

Etter helligdagsfreden er det klart for finale 2. Vi får en god start og er helt oppe på siden av lederbilen i klassen vår. Dessverre blir det vel trangt i de første svingene og vi detter bakover i feltet. Vi holder god kontakt med den samme BMW’n gjennom første runde, men i sving 1 i runde 2 blir iveren større enn friksjonen på bakhjulene og det blir full stopp på tvers av banen. Vi klarer ikke å kjøre inn igjen det tapte og avslutter på samme plassering som i finale 1. Vi er godt fornøyd, for vi har flere gode rundetider i nærheten av vår beste tid fra kvalifiseringen.

Hittil i helgen har det gått med ca 40 liter bensin, så det er på tide å fylle en liten skvett før siste finalen. Det finregnes litt på forbruk og antall runder, så vi fyller ikke mer enn vi føler vi må ha.

Finalene går slag i slag utover dagen, og etter at Historisk Racing (veteranbiler), Corsa Italiana (italienske biler) og Formel Basic har kjørt sine runder, er det tid for vår siste finale for sesongen. Vi starter som siste bil, da Ford Escort’n i klassen vår ikke stiller pga tekniske problemer. Vi smetter forbi den blå BMW’n i starten, men han kommer raskt tilbake og passerer oss i sving 3. Vi fullfører finalen og får med det vår tredje 2.plass og totalt 3.plass i NorgesCupen!

Vi er kjempefornøyd med sesong-avslutningen – spesielt i lys av den dramatiske debuten vi opplevde på Våler i mai. Vi har sprengt flere grenser i helgen, blant annet ny team-beste rundetid og max speed på 151,7 km/t!

Før premieutdeling får vi pakket ned alt utstyret og lastet Polo’n på hengeren. Det er bare å ta i mot pokalene, heder og ære og sette seg bak rattet på Caravellen. Regnet øser ned idet vi starter på hjemreisen. Første etappe går til Krokstadelva hvor gryteretten står og putrer og venter på oss.

Med høsten og vinteren kommer ønsket om å forbedre bilen – vi trenger som sagt mer kraft, og nå blir fokuset å finne ut av hvordan; bygge om eller kjøpe ny motor? Følg med på våre Nyhetssider utover høsten, så får vi se hva som skjer…

T&T

  • Comments(0)//news.marshallmotorsport.no/#post54

Rudskogen juni

RacingNM 2013 - GT4BPosted by Thomas Marshall 06 Jul, 2013 22:06:17
Da var det på tide med en vask av poloen etter kjøringen på Rudskogen. Vel seint, men bedre seint enn aldri...


Mvh T&T

  • Comments(0)//news.marshallmotorsport.no/#post51

2. runde i RacingNM - Rudskogen

RacingNM 2013 - GT4BPosted by Thomas Hårajuvet 16 Jun, 2013 21:31:58

Yes! Vi ble klare med bilen i tide til å reise til Rudskogen torsdag 6/6. Takket være god hjelp fra våre sponsorer Marshall og Vi-To bilservice AS, Tom's Lakkservice, Autoglass Bergen, Dekk1 Kokstad, Liqui Moly og FLEX reklame ble alle defekte deler skiftet ut, nye karosserideler lakkert og nye dekaler kom på plass.

Desverre blir det bare et 1/2 team som kan reise over, dvs Thomas Marshall må fylle alle rollene denne turen - både sjåfør, kamera- og GPS-tekniker, mekaniker, kokk og Crew Chief...

Etter en lang tur over fjellet med en overnatting i Krokstadelva, ankom bil og fører Rudskogen Motorpark. Mye skal organiseres, og det tar ekstra lang tid når alt arbeidet faller på en og samme person. Dessuten er det timesvis med venting til innsjekk og teknisk kontroll... I køen er det godt å se igjen mange av de samme menneskene vi møtte på Vålerbanen, og det er lett å bli kjent med nye.

Treningsrunde med åpen bakluke - det ble luft-brems deLuxe!

Etter hvert ble det endelig tid for trening, og når dagen var omme kunne det logges ikke mindre enn 36 runder! Rundetidene stabiliserer seg etter hvert på rundt 1:58.5. Det kjentes godt at erfaringen vår med denne banen er mye mindre enn med Vålerbanen. Det er mange momenter i banen på Rudskogen, og det kommer til å kreve en del trening før det sitter. Men det er noe av det som gjør det så spennende å holde på med dette!

Det er to andre biler i GT4B denne helgen; Geir i sin Porsche 944 som vi knivet litt med på Vålerbanen før uhellet vårt og Håvard med sin Chrysler Neon Cup. Foruten disse er det mye biler på banen og de kommer veldig fort bakfra - dette er en mye raskere bane enn Våler, så fartsforskjellen mellom klassene blir enda tydeligere.

Lørdag kom også med sol og varme, og warm up ble kjørt før førermøtet og line-up for tidskvalifiseringen.

Vi fikk kjørt 7 runder i kvalifiseringen og runde nr 4 ble den beste med tiden 1:55.6 - rundt 3 sekunder bedre enn på treningen dagen før! Det er en fin utvikling! De to andre kjører raskere rundetider og starter derfor foran i feltet.

Grunnet ombygging av nye Rudskogen var det en utfordring for arrangørene å få linet up til finale 1. Vi skulle stå bakerst så for oss var det enkel. Jeg liker å ha god tid, så jeg var tidlig ute. Det ble en del venting, og da kom også spentheten og litt nervøsitet. Men med en gang vi fikk beskjed om å starte opp og komme oss ut på banen var alt glemt. Fullt fokus på oppgavene. Første man inn i sving nummer 1. Oppvarmings rundet gikk greit. I den siste svingen før starten strakk feltet seg så mye at starten var gått før jeg var kommet ut på langsiden. Jeg merket fort at vi mangler litt motor på denne banen. Så fokus ble å kjøre ned rundetider, heller enn plasseringer. Beste rundetid ble 1:57.7.

Løpet besto av 9 runder. Jeg ble tatt igjen med en runde og fikk da gjennomført 8 runder.

Godt fornøyd med gjennomføring av første finale!

Søndag

Vi var på plass tidlig. Bil og fører er klar for en ny utfordrende dag med en bratt lærekurve og mange flere runder på banen.

Varmup går bra i et relativt rolig tempo – bilen kjennes bra ut i dag også.

Finale 2

Arrangørenes organisering var mye bedre i dag. Vi står nå som nummer 6 bakfra. Start-plasseringen i finale 2 blir rangert i forhold til tiden i finale 1. Det var 5 biler som ikke fulførte finale 1. derfor havnet vi så langt frem. Utfallet i finale 2 var veldig lik som i finale 1.

Finale 3

I Line up ligger vi enda lenger fremme enn i finale 2. Oppvarmingsrunden går bedre denne gang, jeg velger et lavere gir i siste sving før start, og når de grønne lysene tennes holder jeg greit følge – en stund. Mange raskere biler bak tar meg fort igjen. Men jeg har fordelen av at jeg kan bremse mye seinere siden jeg har en lettere bil. Jeg bremser meg inn de plassene jeg har tapt. Ut av svingen og inni «Angsten» faller jeg mange plasser nedover, men har fortsatt kontakt med feltet og øyner et håp om å ta opp kampen med Geir’s Porsche 944. Vi kommer inn i «Slakter’n» og der ligger det en VW Polo Cup GT4 som har problemer. Jeg kommer meg ikke forbi før svingen, men kjører forbi han ut og opp av «Slakter’n». Dessverre blir avstanden til Porsche’n for stor og idet vi kommer rundt på start/mål langsiden er Porsche’n allerede flere bil-lenger foran oss. Fokuset blir da igjen å kjøre rundetider. Jeg setter min beste tid denne helgen på 1,53,8.

Godt fornøyd med gjennomført 3 finaler denne helgen!

  • Comments(0)//news.marshallmotorsport.no/#post50

Flere motorsport-grener...

RacingNM 2013 - GT4BPosted by Thomas Hårajuvet 12 Jun, 2013 21:14:27
Søndag 26.mai fikk vi kikket litt på NM i RallyCross i Vikedal. Det er mye fart og spenning og en veldig publikomsvennlig sport, da det er nærmest kontinuerlig action på banen.

I RallyCross kjører de på en bane i kombinasjon asfalt og grus. Platekontakt er mye vanligere i RX enn i Racing, og det kan tenkes det tilogmed brukes som taktikk i kampen om plasseringene...

Vi fikk med oss noen innledende runder, og for de som følger bittelitt med i motorsport-Norge vil ihvertfall kjenne igjen en av deltagerne - Tommy Rustad stilte i en VolvoS40... Her finnes en liten rapport (både i tekst og video) fra NM-runden i Vikedal.

Vi fikk også knipset noen bilder:

  • Comments(0)//news.marshallmotorsport.no/#post49

Dramatisk debut i Finale 1

RacingNM 2013 - GT4BPosted by Thomas Hårajuvet 15 May, 2013 23:16:59

Det er lørdag og vi er godt fornøyd med gjennomføringen i tidstreningen - med 0,8 sekunders margin til Geir i sin Porsche 944 har vi Pole Position til Finale 1 i den første runden i RacingNM 2013.

Klokken 14:30 liner GT4 og GT4B opp i pitlane og noen minutter etter slippes hele feltet ut på banen etter Safety Car. Vi kjører en og en halv runde bak safety car som oppvarming. Førerne svinger fra side til side for å få varme i dekkene, bremser og aksellererer for å få varme i motor, drivverk og bremser.

Jeg kjenner på nervene, både før line-up, i pit-lane og underveis på oppvarmingsrunden, men idet jeg finner de to røde lysene som skal skifte til grønt for å markere starten forsvinner alle nerver og nervøse tendenser. Det er deilig å kjenne fokuset ta kontroll over alle sanser og handlinger.

Grønt lys - starten går! Jeg får en ok start, og er helt oppe i hekken på feltet med GT4-biler. De to-tre første svingene går bra, og i sving 4 vurderer jeg om jeg skal forsøke å smette forbi den siste av GT4-bilene. Men jeg trekker meg - er nok ikke tøff nok i konkurransen enda. Det mangler litt på forbikjøringserfaring, liksom...

Etter første runde holder jeg OK kontakt med GT4-bilene, men etter hvert må jeg slippe taket. Porschen ligger i speilet bak meg, men ikke faretruende nær.

På runde 3, i sving nr 3 får en av GT4-bilene problemer med girkassen og slipper en stripe med gir-olje utover banen. Denne oljen oppdager ikke jeg, og i 114 km/t treffer bakhjulet mitt dette feltet med ekstremt lite friksjon. Resultat; bakenden svinger ut og bilen roterer 3/4 runde før jeg treffer sandfellen med høyre side av bilen i fartsretningen. Bilen ruller over på taket og videre over på hjulene. Så snart bilen står stille løser jeg ut selen og kommer meg ut av og bort fra bilen.

Ombord-filmen ligger på Youtube: http://youtu.be/nf-KkKVj8WY

Nesten hele feltet passerer igjen før flaggposten får hengt ut "oljeflagget" - flere biler treffer feltet med olje, men ingen havner ut i sandfellen. Kort tid etter blir finalen stanset med rødflagg og hele feltet kjører inn i pit lane.

Det går ikke lang tid før jeg og bilen blir hentet av en hjullaster og kjørt inn i depot.

Vi får raskt en status på skadene, og innser at dette kan være slutten på kjøringen denne helgen. Frontrute og høyre siderute er knust, panser og venstre forskjerm forvridd, bulk i begge dører samt bakskjerm og venstre hovedlykt og blinklys knust.

Etter en del opprettingsarbeid får vi faktisk godkjent bilen av Teknisk for start i finale 2, men da motoren ikke vil starte igjen (defekt bensinpumpe), blir det til at vi heller pakker sammen litt tidligere enn planlagt søndag og returnerer til Bergen.

På tross av det kjedelige utfallet av helgen, har vi lært mye og er rik på erfaringer - både gode og dårlige. Bilen er nok snart oppe og går igjen, så vi regner med å stille til start på Rudskogen som planlagt i juni.

T&T

  • Comments(1)//news.marshallmotorsport.no/#post45
Next »